Loading…

READY TO DESIGN?

Wilt u uw onderwijs aantrekkelijker en beter maken?
Kijk naar onze diensten

Effectiever leren

Waarschijnlijk leer je altijd op dezelfde manier. Je leest een tekst, belangrijke termen onderstreep je en vervolgens lees je de tekst opnieuw. Misschien maak je een samenvatting en ga je jouw samenvatting voor het tentamen enkele keren doorlezen. Je maakt het tentamen maar je haalt helaas een onvoldoende, terwijl je voor je gevoel toch heel erg hard hebt geleerd.

Leren is een vaardigheid en leren moet je leren. Heel veel leerlingen leren door te herhalen en dat betekent vaak stampen, stampen en nog eens stampen. Een tekst wordt drie keer of meer doorgelezen. Dat kost veel tijd. Een samenvatting wordt gemaakt en die wordt voor het tentamen ook enkele keren doorgenomen. Uit onderzoek is gebleken dat het herlezen van een tekst en het maken van samenvattingen echter geen effectieve leerstrategieën zijn. Bij het herlezen van een tekst heeft een leerling vaak het gevoel dat hij de stof beheerst omdat hij de leerstof herkent. Maar iets herkennen betekent nog niet dat je de leerstof begrijpt of beheerst. En of de kwaliteit van een samenvatting goed is, is ook vaak nog maar de vraag. Het maken van een samenvatting is lastig, kost ook veel tijd en de informatie moet nog maar kloppend zijn. Stampen, stampen en nog eens stampen is goed om informatie in het kortetermijngeheugen te plaatsen, maar de meeste informatie zal je een week later vaak niet kunnen terughalen.

Hoe kun je dan wel effectief leren?

Er zijn heel veel technieken die je beter helpen bij het leren in tegenstelling tot het herlezen van een tekst. Stampen heeft op de lange termijn geen zin. Je leert beter door je leren te spreiden over een bepaalde periode. Het heeft geen zin om uren een bepaald onderwerp of vaardigheid te leren. Je brein heeft tijd nodig om verbindingen te maken met kennis die al in je langetermijngeheugen was opgeslagen. Dus overleer jezelf niet en slaap er eens nachtje over. Wanneer je de dag erna iets niet meer goed weet dan moet je moeite doen om de leerstof terug te halen. Doordat je moeite moet doen blijft de leerstof uiteindelijk beter hangen.

Wanneer je je vervolgens regelmatig test of je bepaalde leerstof nog kent dan blijft die leerstof beter hangen. Je kunt jezelf testen door vragen te beantwoorden over de leerstof of, nog beter, door zelf vragen te formuleren over de leerstof. Uit onderzoek is gebleken dat het formuleren van vragen ‘diep leren’ stimuleert en de leerstof ook daardoor beter blijft hangen.

Oftewel, leer gevarieerd. Leer gespreid. Overleer je niet. Bijvoorbeeld: ga een leerdoel of een onderwerp leren. Doe dat twee uur. Vervolgens pauzeer je en ga je een ander onderwerp leren. De dag erna ga je het eerste onderwerp uit je geheugen terughalen. Dat kun je doen door vragen te maken over die leerstof of door zelf vragen te formuleren over de leerstof. Je zal merken dat je niet alles meer weet, maar omdat je moeite moet doen om de leerstof terug te halen blijft het uiteindelijk wel beter hangen. En neem van mij aan dat deze methode je minder tijd zal kosten dan ALLES te herlezen.

Geef een reactie